õlimaal päises

Märsi portfoolio

Loengu “Kaemused Mekas” konspekt ja mõtted – loeng #1, Ibn Arabi – Jumalikkuse ruumiprojektsioon

14. 09. 2022

Raamat: “The Openings Revealed in Makkah” by Ibn Arabi, translated by Eric Winkel; al-Futuhat al-Makkiyah.
Tõlkija Eric Winkeli loengute sari The Futuhat Project. Esimene loeng: The Projective Space Of The Divine – Insights From (Muhyiddin) Ibn Arabi, lingid: YouTube, SoundCloud

projektsioon

Ibn al-Arabi kirjeldab, kuidas Üks Olemus (Single Entity, palju nimede, paljude omadussõnade ja paljude tegusõnadega) projitseerib teisele poolele ühe olemuse (paljude omaduste, värvide ja mitmekesisusega). (Ainus) viis, kuidas see projektsioon töötab, on ‘projektsiooniekraan’ maandada (maapind ja savikeha). Seejärel õpetatakse Aadama olemusele kõik need nimed. Ibn al-ʿArabī kasutab varjumängu metafoori ja kujundlikkust, et aidata seda protsessi visualiseerida.

Jumala maailm

Kui Ibn Arabi oli teekonnal Lõuna-Aafrikas (tänapäeva Maroko lääneranniku kandis), siis ta kohtas abdali (spirituaalne inimene, kes võib soovi korral olla samal ajal mitmes paigas). Hakates talle kurtma kui halb valitseja neil on, palus abdal, et ta lõpetaks selliselt mõtlemise, sest isegi kõige arukamad meist unustavad, et Jumal lõi selle maailma mitte meie, vaid Iseenda jaoks ja just sellisena, mis on Jumala meelest parim.

Isegi kõige arukamad meist unustavad, et Jumal lõi selle maailma mitte meie, vaid Iseenda jaoks.

Ego, puhastustuli ja hingepuhtus

Mitte keegi ei sisene paradiisi ilma, et ta oleks minetanud oma ego. Egost loobumiseks tuleb läbida puhastustuli – põrgu, kust inglid peale puhastumist hinge puhtana välja võtavad. Puhastumine toimub ka enne surma, näiteks läbi kannatuste ja haiguste läbipõdemise. See tundub olevat tõene, sest omast kogemusest saab öelda, et just kõige keerulisemad ja ka valusamad kogemused muudavad meid kõige rohkem, need kogemused panevad elu teistmoodi nägema. Ibn Arabi räägib, et sellised kogemused aitavad hinge ümbert ära põletada mustuse koore, ning peale seda toimub puhastumine ja hing võib vabamalt ja heledamalt olla.

The Real God only reveals Himself to one who can no longer be described or named at all.


Muhyiddīn Ibn ‘Arabī

10 maailma ja savikeha

Ten Worlds Schema
Jumalik valgus, keha ja varjud

Jumalik Tõde vaatab peeglisse ja sina oled peegeldus, ning see vaatamine peeglisse loob kümme sind kümnesse maailma (või 18000 maailma). Igas maailmas oled sa nö. päris; kui sa näed ennast unes või mujal kümnest maailmast, siis see oledki sina – üks isik, aga kogemused ja tegemised mitmes maailmas.
Ibn Arabi tekstides on läbivaks teemaks inimese jumalik peegeldus, kuid samas saab öelda: “olgugi, et ma olen sinu kirgas valgus (tajelli) ja loodud sinu näo järgi, ei ole Sina mina ja mina ei ole Sina.”
Jumalik valgus läheb otse südamesse ja kiirgab sealt edasi. “Mu suda näeb Jumalat, aga mu silmad mitte.” Usk on nägemine südamega.

Olen Sinu kirgas valgus (tajelli) ja loodud Sinu näo järgi, kuid Sa ei ole mina ja mina ei ole Sina.

Muhyiddīn Ibn ‘Arabī

Iga maailm, kus sa parasjagu viibid on kogemuslik ja Jumala kummardamine. See maailm ei pruugi olla meeldiv (õudusunenägu, kannatused, haigused, jne), aga samas pole midagi karta, sest see pole ainuke maailm, milles sa viibid ja see pole midagi lõplikku vaid pigem kogemuslik, et koguda tarkust teiste maailmade jaoks ja ära põletada hinge ümber olev koorik, mis varjab hingepuhtust.

Samuti olles ükskõik millises maailmas oleme ma alati kinnistunud oma savikehasse. Maa on meie maandus, materiaalne vorm eksisteerib Jumala kummardamiseks.

Keha ja kõik Jumalikud Nimed

Inimene näeb silmade ja südamega (sight & insight – nägemine ja kaemus). See võimaldab näha nähtavaid ja nähtamatuid asju – teada kõigest kõike, sest inimeses on kõik Jumalikud Nimed. Inimese keha võtab kõik nimed vastu ja omaks – “my body is Your paradise, my soul Your Holy Spirit – this is a teaching so rarely presented to the world.”

He taught Adam the names, all of them.

Quran

Ma olin haige ja sa ei tulnud mind vaatama

Kui Jumal soovib, et kellegi janu kustutataks või kui keegi vajab üht head sõna, siis oled sina see, kes seda soovi täitma peab. Jumal leiab kellegi, kes on pühendunud, kelles on arusaamine ja keda on õpetatud teenima.

O child of Adam, I was sick, and you did not visit Me.
O child of Adam, I asked you for food, but you did not feed Me.
O child of Adam, I asked you for drink, but you gave Me nothing to drink.

Hadith Qudsi